SUPER
REHABILITACJA
Aktywność ruchowa i rehabilitacja w wodzie
ma pozytywny wpływ na cały organizm człowieka

Ćwiczenia w pozycji stojącej

Ćwiczenia w pozycji stojącej

 Dla niepełnosprawności:

  • ruchowych, m.in.:
    - Choroba Parkinsona;
    - Choroba zwyrodnieniowa;
    - Dystonia;
    - Zaniki mięśniowe;
    - Mononeuropatie, Polineuripatie;
    - Stwardnienie rozsiane;
    - Reumatoidalne zapalenie stawów;
  • związanych z leczeniem onkologicznym;
  • w schorzeniach geriatrycznych;
  • w chorobach związanych z układem krwionośnym i oddechowym.
  • A także dla ogólnej poprawy jakości życia osób chorych leżących.

Zestaw dostosowany również do opiekunów osób niepełnosprawnych, aby mogli wspomagać ćwiczenia.

Wykonując zamieszczony przykładowy zestaw ćwiczeń, zaczynamy od paru powtórzeń każdego ćwiczenia np. 3-4, z każdym dniem zwiększając ilość wykonanych ćwiczeń. Ważne jest aby ćwiczyć we własnym zakresie ruchu, nigdy nie przekraczamy progu bólowego, każdy ćwiczy w miarę własnych możliwości. Jeśli jakieś ćwiczenie sprawia nam trudność to je pomijamy i wykonujemy następne. Jeśli będziesz ćwiczył systematycznie sam zobaczysz, że wykonywanie ćwiczeń będzie coraz łatwiejsze i nawet te trudne ćwiczenia nie będą sprawiały ci problemu. Również zobaczysz że zwiększy się ilość wykonywanych powtórzeń.

  • WAŻNE! Nie wykonuj ćwiczeń gdy: pojawiła się gorączka, niestabilne ciśnienie krwi, wysokie ciśnienie, ogólne złe samopoczucie, ostry stan choroby.
  • Pamiętaj również aby uzupełniać płyny w trakcie ćwiczeń, dobrze jest wypić trochę wody przed i po ćwiczeniach.
  • Ćwiczenia te są działaniem pomocniczym w ogólnym leczeniu, nie zastąpią one wizyty u lekarza czy fizjoterapeuty.

Zestaw ćwiczeń:

  1. Wdech i wydech, połączony z unoszeniem ramion w górę. Wdech zawsze nosem, wydech przez przymknięte usta – zdmuchiwanie świeczki.
  2. Marsz - kolana unosimy wysoko, luźne wymachy rąk.
  3. Marsz z naprzemiennym łączeniem łokcia z kolanem – prawy łokieć z lewym kolanem i odwrotnie.
  4. Krążenia bioder, ręce oparte na bokach, krążenia wykonujemy w obie strony.
  5. Unoszenie kolan bokiem.
  6. Zginanie kolana przez ruch pięty w kierunku pośladka (kopnięcie się piętą w pośladek).
  7. Stajemy na palcach jednej stopy druga stopa oparta cała powierzchnią, przechodzimy z nogi na nogę (raz jedna noga stoi na palcach raz druga).
  8. Stajemy na palcach i napinamy pośladki wytrzymujemy parę sekund.
  9. Wykroki w przód , stopa ułożona na wprost, a kolano zakrywa stopę.
  10. Stanie w rozkroku , stopy ustawione lekko na zewnątrz, uginamy raz prawe kolano, raz lewe (kolano zakrywa stopę).
  11. Krążenia ramion z dłońmi opartymi na barkach.
  12. Wypychanie naprzemienne rąk przed siebie z mocnym skrętem tułowia – wysuwanie barków w przód.
  13. Sięganie rękami do sufitu z lekkim pochyleniem ciała w bok.
  14. Sięganie rękami na boki, ręce wyprostowane w łokciach, lekko pochylamy się za ruchem ręki.
  15. Skręty tułowia z rękami zaplecionymi za głową (ew. ręce splecione na klatce piersiowej).
  16. Skłony boczne z rękami zaplecionymi za głową (ew. ręce splecione na klatce piersiowej).

    Przy ścianie:

  17. Dłonie oparte na wysokości klatki piersiowej, palce skierowane na siebie, uginamy łokcie kierując głowę do ściany.
  18. Palce kierujemy z powrotem w górę, przyciągamy kolano do brzucha, następnie wykonujemy wymach nogi w tył.
  19. Wymachy nóg w boki.
  20. Na zakończenie parę wdechów, z wydechem wykonujemy delikatny skłon w przód.