SUPER
REHABILITACJA
Aktywność ruchowa i rehabilitacja w wodzie
ma pozytywny wpływ na cały organizm człowieka

Ćwiczenia w pozycji leżącej

Ćwiczenia w pozycji leżącej skierowane dla osób niepełnosprawnych.

 Dla niepełnosprawności:

  • ruchowych, m.in.:
    - Choroba Parkinsona;
    - Choroba zwyrodnieniowa;
    - Dystonia;
    - Zaniki mięśniowe;
    - Mononeuropatie, Polineuripatie;
    - Stwardnienie rozsiane;
    - Reumatoidalne zapalenie stawów;
  • związanych z leczeniem onkologicznym;
  • w schorzeniach geriatrycznych;
  • w chorobach związanych z układem krwionośnym i oddechowym.
  • A także dla ogólnej poprawy jakości życia osób chorych leżących.

Zestaw dostosowany również do opiekunów osób niepełnosprawnych, aby mogli wspomagać ćwiczenia.

Wykonując zamieszczony przykładowy zestaw ćwiczeń, zaczynamy od paru powtórzeń każdego ćwiczenia np. 3-4, z każdym dniem zwiększając ilość wykonanych ćwiczeń. Ważne jest aby ćwiczyć we własnym zakresie ruchu, nigdy nie przekraczamy progu bólowego, każdy ćwiczy w miarę własnych możliwości. Jeśli jakieś ćwiczenie sprawia nam trudność to je pomijamy i wykonujemy następne. Jeśli będziesz ćwiczył systematycznie sam zobaczysz, że wykonywanie ćwiczeń będzie coraz łatwiejsze i nawet te trudne ćwiczenia nie będą sprawiały ci problemu. Również zobaczysz że zwiększy się ilość wykonywanych powtórzeń.

  • WAŻNE! Nie wykonuj ćwiczeń gdy: pojawiła się gorączka, niestabilne ciśnienie krwi, wysokie ciśnienie, ogólne złe samopoczucie, ostry stan choroby.
  • Pamiętaj również aby uzupełniać płyny w trakcie ćwiczeń, dobrze jest wypić trochę wody przed i po ćwiczeniach.
  • Ćwiczenia te są działaniem pomocniczym w ogólnym leczeniu, nie zastąpią one wizyty u lekarza czy fizjoterapeuty.

Zestaw ćwiczeń:

  1. Wdech i wydech, połączony z unoszeniem ramion w górę. Wdech zawsze nosem, wydech przez przymknięte usta – zdmuchiwanie świeczki.
  2. Krążenia ramion w jedną, następnie w drugą stronę.
  3. Ręce układamy wzdłuż ciała, wykonujemy bieg stopami uderzając nimi o podłogę, następnie uderzamy tylko palcami, później piętami.
  4. Unosimy ręce do sufitu, wymachy wyprostowanych nóg w górę.
  5. Naprzemienne łącznie łokcia i kolana, w momencie łączenia wykonujemy wydech.
  6. Prostujemy nogi, wykonujemy krążenia stopami w jedna i drugą stronę, w tym samym czasie wykonujemy krążenie dłońmi.
  7. Zginamy nogi w kolanach opierając stopy o materac, naprzemiennie przyciągamy kolana do brzucha, ręce ułożone wzdłuż ciała.
  8. Przyciągamy dwa kolana równocześnie , unosząc nogi wykonujemy wydech, opierając stopy o materac wdech, ręce wzdłuż ciała.
  9. Przyciągamy rękami jedno kolano do brzucha, drugą nogę prostujemy w kolanie, a stopę kierujemy na siebie, w każdej pozycji wytrzymujemy ok 4 sek.
  10. Układamy ręce wzdłuż ciała stopy w lekkim rozkroku, wykonujemy unoszenie bioder w górę (wytrzymujemy parę sekund).
  11. Unosząc miednicę wykonujemy delikatne skręty w prawą i lewą stronę.
  12. Unosimy złączone ręce do sufitu, kolana i stopy łączymy razem, wykonujemy skręt ciała kierując nogi w jedną stronę a nogi w przeciwną ( w każdej pozycji wytrzymujemy parę sekund).

    Ćwiczenia na boku

  13. Jedną rękę układamy pod głowę, unosimy wyprostowaną nogę do sufitu, drugą rękę również kierujemy do sufitu lub opieramy przed klatką piersiową.
  14. Przyciągamy kolano do brzucha następnie wykonujemy wykop nogi w tył, ręka oparta przed klatką piersiową
  15. Opieramy stopę w okolicy kolana i kierujemy kolano w górę do sufitu wytrzymujemy parę sekund.

    Ćwiczenia na brzuchu

  16. Ręce ułożone pod brodą unosimy wyprostowaną nogę w górę, najpierw unosimy jedną nogę następnie drugą.
  17. Ręce zgięte w łokciach układamy na boki, głowę trzymamy w powietrzu ze wzrokiem skierowanym w materac, unosimy ręce, ściągając łopatki.
  18. Obracamy się na brzuch i wykonujemy mocne przeciągnięcie się, można również wykonać parę wdechów.