SUPER
REHABILITACJA
Aktywność ruchowa i rehabilitacja w wodzie
ma pozytywny wpływ na cały organizm człowieka

Ćwiczenia w łóżku w pozycji siedzącej

Ćwiczenia zalecane dla osób z niepełnosprawnościami będących w stanie przyjąć pozycję siedzącą na brzegu łóżka

Dla niepełnosprawności:

  • ruchowych, m.in.:
    - Choroba Parkinsona;
    - Choroba zwyrodnieniowa;
    - Dystonia;
    - Zaniki mięśniowe;
    - Mononeuropatie, Polineuripatie;
    - Stwardnienie rozsiane;
    - Reumatoidalne zapalenie stawów;
  • związanych z leczeniem onkologicznym;
  • w schorzeniach geriatrycznych;
  • w chorobach związanych z układem krwionośnym i oddechowym.
  • A także dla ogólnej poprawy jakości życia osób chorych leżących.

Zestaw dostosowany również do opiekunów osób niepełnosprawnych, aby mogli wspomagać ćwiczenia.

Wykonując zamieszczony przykładowy zestaw ćwiczeń, zaczynamy od paru powtórzeń każdego ćwiczenia np. 3-4, z każdym dniem zwiększając ilość wykonanych ćwiczeń. Ważne jest aby ćwiczyć we własnym zakresie ruchu, nigdy nie przekraczamy progu bólowego, każdy ćwiczy w miarę własnych możliwości. Jeśli jakieś ćwiczenie sprawia nam trudność to je pomijamy i wykonujemy następne. Jeśli będziesz ćwiczył systematycznie sam zobaczysz, że wykonywanie ćwiczeń będzie coraz łatwiejsze i nawet te trudne ćwiczenia nie będą sprawiały ci problemu. Również zobaczysz że zwiększy się ilość wykonywanych powtórzeń.

  • WAŻNE! Nie wykonuj ćwiczeń gdy: pojawiła się gorączka, niestabilne ciśnienie krwi, wysokie ciśnienie, ogólne złe samopoczucie, ostry stan choroby.
  • Pamiętaj również aby uzupełniać płyny w trakcie ćwiczeń, dobrze jest wypić trochę wody przed i po ćwiczeniach.
  • Ćwiczenia te są działaniem pomocniczym w ogólnym leczeniu, nie zastąpią one wizyty u lekarza czy fizjoterapeuty.

Zestaw ćwiczeń:

Po przyjęciu pozycji siedzącej przez ćwiczącego, ZAWSZE odczekajmy chwilę, aby uniknąć zawrotów głowy, zmiana pozycji u osoby stale przebywającej w leżeniu powoduje zmiany w układzie sercowym. Po 2 minutach sprawdźmy czy wszystko jest w porządku i możemy zaczynać ćwiczyć

  1. Przyjęcie pozycji siedzącej
  2. Wdech i wydech, połączony z unoszeniem ramion w górę. Wdech zawsze nosem, wydech przez przymknięte usta – zdmuchiwanie świeczki
  3. Krążenia barków w tył (z pomocą lub bez)
  4. Unoszenie barków (z pomocą lub bez)
  5. Skręty tułowia, z rękami skrzyżowanymi na klatce piersiowej (z pomocą lub bez)
  6. Prostowanie nóg w stawie kolanowym, na przemian ; utrudnienie ćwiczenia: utrzymanie nogi wyprostowanej przez ok 4sek
  7. Unoszenie kolana w górę (do klatki piersiowej); utrudnienie ćwiczenia: przez utrzymanie kolana w górze przez 4 sek
  8. Dociskanie piłki lub poduszki ( utrzymywanie docisku przez parę sekund – przerwa tak samo długa jak docisk)
  9. Pochylanie się na boki z podporem na ręce (utrudnienie opieranie się na łokciu)
  10. Unoszenie naprzemienne pośladków, raz unosimy w górę raz prawe biodro raz lewe, ręce skrzyżowane na klatce piersiowej