SUPER
REHABILITACJA
Aktywność ruchowa i rehabilitacja w wodzie
ma pozytywny wpływ na cały organizm człowieka

Ćwiczenia na górne partie ciała

Ćwiczenia na krześle na górne partie ciała

 Dla niepełnosprawności:

  • ruchowych, m.in.:
    - Choroba Parkinsona;
    - Choroba zwyrodnieniowa;
    - Dystonia;
    - Zaniki mięśniowe;
    - Mononeuropatie, Polineuripatie;
    - Stwardnienie rozsiane;
    - Reumatoidalne zapalenie stawów;
  • związanych z leczeniem onkologicznym;
  • w schorzeniach geriatrycznych;
  • w chorobach związanych z układem krwionośnym i oddechowym.
  • A także dla ogólnej poprawy jakości życia osób chorych leżących.

Zestaw dostosowany również do opiekunów osób niepełnosprawnych, aby mogli wspomagać ćwiczenia.

Wykonując zamieszczony przykładowy zestaw ćwiczeń, zaczynamy od paru powtórzeń każdego ćwiczenia np. 3-4, z każdym dniem zwiększając ilość wykonanych ćwiczeń. Ważne jest aby ćwiczyć we własnym zakresie ruchu, nigdy nie przekraczamy progu bólowego, każdy ćwiczy w miarę własnych możliwości. Jeśli jakieś ćwiczenie sprawia nam trudność to je pomijamy i wykonujemy następne. Jeśli będziesz ćwiczył systematycznie sam zobaczysz, że wykonywanie ćwiczeń będzie coraz łatwiejsze i nawet te trudne ćwiczenia nie będą sprawiały ci problemu. Również zobaczysz że zwiększy się ilość wykonywanych powtórzeń.

  • WAŻNE! Nie wykonuj ćwiczeń gdy: pojawiła się gorączka, niestabilne ciśnienie krwi, wysokie ciśnienie, ogólne złe samopoczucie, ostry stan choroby.
  • Pamiętaj również aby uzupełniać płyny w trakcie ćwiczeń, dobrze jest wypić trochę wody przed i po ćwiczeniach.
  • Ćwiczenia te są działaniem pomocniczym w ogólnym leczeniu, nie zastąpią one wizyty u lekarza czy fizjoterapeuty.

Zestaw ćwiczeń:

  1. Wdech i wydech, połączony z unoszeniem ramion w górę. Wdech zawsze nosem, wydech przez przymknięte usta – zdmuchiwanie świeczki.
  2. Krążenia barków w tył.
  3. Unoszenie barków w górę i w dół.
  4. Wypychanie naprzemienne rąk przed siebie z mocnym skrętem tułowia – wysuwanie barków w przód.
  5. Sięganie rękami do sufitu z lekkim pochyleniem ciała w bok.
  6. Opieramy dłonie na bokach i kierujemy łokcie do tyłu następnie w przód.
  7. Łokcie opieramy o boki, dłonie skierowane do sufitu , tak jakby trzymać tacę na dłoniach, wykonujemy ruch rąk na zewnątrz.
  8. Ręce uniesione w górę, przenosimy ręce w górę i dół, pamiętając aby łokcie były zgięte.
  9. Dłonie zaplatamy za głowę i wykonujemy ruch łącznia łokci przed sobą a następie mocno w tył prostując plecy i ściągając łopatki.
  10. Delikatne skłony boczne (ręce mogą być zaplecione na klatce piersiowej).
  11. Skręty w prawą i lewą stronę (ręce mogą być zaplecione na klatce piersiowej).
  12. Unoszenie rąk w górę w jednej płaszczyźnie ( tak jakbyśmy stali między dwoma ścianami), łokcie rozstawione szeroko, suniemy rękami w górę, następnie przyciągamy łokcie do boków.
  13. Przytakiwanie głowy, wracamy do pozycji ( nie patrzymy na sufit – NIE ZADZIERAJ GŁOWY).
  14. Skręty głowy w prawą i lewa stronę.
  15. Głowa ustawiona na wprost, przyciągamy ucho do barku.
  16. Głowa na wprost, układamy palce w literkę „L” kciuk opieramy na mostku a palec wskazujący na brodzie i wykonujemy ruch cofania głowy w tył (na zasadzie zasuwanej szuflady).
  17. Wyciągamy wyprostowaną rękę przed sobą , dłoń skierowana do sufitu, łapiemy za palce od dołu i rozciągamy w dół, pamiętamy o wyprostowanym łokciu (ból rozciągania przedramienia i nadgarstka jest normalny).
  18. Opieramy dłoń w okolicy łokcia i przyciągamy całą rękę do siebie.
  19. Dłoń opieramy na barku i wypychamy łokieć w górę , trudniejsza wersja rękę przekładamy za głowę i łokieć dociskamy w dół.
  20. Na koniec na rozluźnienie wkręcanie żarówek z rękami skierowanymi w dół i w górę.
  21. Parę głębokich wdechów.